-
Transport publiczny
Sebastian Faron W Tanzanii funkcję transportu publicznego pełnią busy i samochody dostawcze do przewozu osób i towarów. W tym rejonie Afryki są nazywane Dala-Dala. Jest to odwołanie do nazwy monety, która stanowiła koszt przejazdu takim busem. Busy mają numery i określone kierunki jazdy, jednak nie mają rozkładu godzinowego i z reguły konduktor czeka, aż nazbiera się wystarczająca ilość pasażerów, aby wyjazd się opłacał. Dala-Dala nie ma również określonej prędkości maksymalnej i ładowności, dlatego bywa przeładowana ludźmi i towarami. Wygląda to groźnie, jednak osobiście nie byłem świadkiem żadnego wypadku. Istnieją określone miejsca, gdzie najczęściej zatrzymują się busy, jednak nie ma przystanków a tym bardziej tabliczki z godziną przyjazdu. Osoby czekające wzdłuż…
-
Tankowanie w Afryce
Sebastian Faron Po drogach i bezdrożach Tanzanii przejechałem ponad 30.000 km. Wielokrotnie musiałem tankować swój kupiony w Dubaju i sprowadzony z Japonii leciwy samochód. Tankowanie jest uzależnione od dostępności światła dziennego i paliwa. Większość stacji jest otwarta tylko do zachodu słońca, a paliwa na stacjach może nagle zabraknąć i trzeba czekać do poniedziałku, kiedy kontenerowiec z paliwem zawinie do portu w Stone Town i paliwo zostanie rozdysponowane po stacjach paliw na wyspie. Dlatego zawsze musiałem pamiętać o tym, żeby zatankować w ciągu dnia, w mieście lub na pierwszej stacji mającej paliwo. Musiałem już w piątek przewidzieć, czy będę wyjeżdżał gdzieś przez weekend, czy do auta wsiądę dopiero w poniedziałek i…